ЭРМИТАЖ ХАКИДА НИМАЛАРНИ БИЛАСИЗ?

Эрмитаж музейининг тарихи XIII асрнинг урталаридан бошланади. Асос солинган вакти эса 1764 йил хисобланади. Айнан шу йили киролича Екатерина II нинг буйруги билан Берлинлик савдогар Гоцковскийдан сотиб олинган суратларнинг илк туплами музейга олиб келинган эди. Бу суратлар Кишки Саройнинг бир неча хоналарига жойлаштирилади. Эрмитаж сузи французчада “пана жой” деган маънони билдиради. Кадимда монарх ва унинг якин дустлари учун мулжалланган, куринишидан махбусхонага ухшаб кетадиган сарой курилмалари ёки павильонлар шундай номланарди. Эрмитажга хизматчилар киритилмасди, одатда тузаб куйилган стол ва тайёр таомлар махсус курилма оркали бериларди. Бу эса музейнинг узгача бир сирлилигини ифодалаб турган. Эрмитажнинг шу каби бир канча ички гайритабиий конунлари мавжуд эди. Бу конунларни Екатерина II нинг шахсан узи тузиб чикиб, Кишки Саройнинг деворларига остириб куйган эди. “Бу эшиклардан кирадиган барча инсонлар амал килиши шарт булган коидалар”да жумладан куйидагилар ёзилган эди. “Барча амал-мансабларингизни, шунингдек, бош кийим ва куролларингизни хам эшиклар ортида колдиринг. Махаллийчилик, манманлик ёки шу каби уислатларни уам унутинг. Ким булишидан катъий назар, хар ким уз хохишича утириши, туриши ёки юриши мумкин. Кизишмасдан мухокама олиб боринг. Хурсинманг, эснаманг, хеч кимни зериктирманг. Иштаха билан овкатланинг, меъёрида ичинг, чунки эшиклардан уз оёгингиз билан чикиб кетишингиз керак. Агар кимда-ким юкоридагиларга амал килмаса, унда икки гувоХ иштирокида хар бир содир этган коидабузарлиги учун (аёллар хам бундан истисно булмаган) бир стакан совук сув ичиши ва Телемахидадан бир сахифа укиши лозим. Кимки бир кечада бирданига уч коидани бузса, у жазо сифатида Телемахидадан 6 катор ёдлаб бериши шарт”. Гап шундаки, Телемахида мураккаб тил ва славянча сузлардан тузилган достон булиб, ундаги бир катор жумлани хам ёдлаш мушкул эди. Екатерина музей учун нафакат суратлар, балки уйма тошлар, нишонлар ва тангалар тупламини хам сотиб олган эди. Эрмитаж суратлари ва хайкаллари тупламини йигишда Дидро, хайкалтарош Фальконе, энциклопедиячи Гримм, Париждаги рус элчиси князь Голицин каби мутахассислар уз хиссаларини кушишган. Тез орада Эрмитаж туплами шу даражада бойиб кетадики, энди унга махсус бино зарур булиб колади. Бу бино вазифасини осма бог ва галереяли Кичик Эрмитаж утади. У 1764-1767 йиллари Вален Деламот чизмаси асосида барпо килинган эди. Эрмитажга тегишли булган яна бошка бир бино 1776 йили Фельетон томонидан курилган. 80-йилларда эса Джакомо Кваренгининг мехнати билан Эрмитаж театри биноси кад кутарди. Екатерина уз Эрмитажини жуда яуши курарди. Бу мууаббат маърифатпарвар хукмдор номини олмокчи булган Алексадрга хам утади. XIII асрнинг охирига келиб, музейда Рембрант, Рафаель, Джорджоне, Рубенс, Ван-Дейк, Пуссен, Мурильно ва бошка куплаб рассомларнинг асрлари урин олади. Эрмитаж энг зур Оврупо рассомчилик асарлари тупламига айланди. Чет элдаги рус элчихоналарида нафакат рассомчилик асарлари, балки китоблар, тангалар, нишонлар, кумуш ва чиннидан ишланган кимматбахо буюмларни хам сотиб олувчи агентлар бор эди. Музейдаги баъзи асарлар махсус буюртма асосида бажарилар эди. XIX аср бошларида Эрмитажга санъат асарлари билан биргаликда археологик материаллар хам олиб келина бошланди. Утган асрларнинг 30-йилларида Керчи шахри якинида ноёб буюмлар билан жихозланган Кульоба макбараси очилди, бу эса Причерноморьедаги археологик изланишларни янада тезлаштириб юборди. Шу тарзда Эрмитаж туплами жуда тез суръатларда кенгайиб борарди. Кейинчалик эса яна музей хоналарини кенгайтириш масаласи тугилди. Ва куп утмай Эрмитажнинг В.Старов ва Л.Кленц томонидан курилган биноси-янги биноси битказилди. Бу музейнинг сунгги биноси булиб, уни янги Эрмитаж деб аташади. XIX асрнинг иккинчи ярмида Россияга машхур италиялик коллекционер Кампанга тегишли булган санъат асарлари олиб келинди. Мазкур тупламда кадимги юнон худолари ва подшохлари булмиш Август, Юпитер ва Афродиталарнинг хайкаллари каби ноёб буюмлар бор эди. 1852 йили Сарой вазирлиги томонидан бошкариладиган янги Эрмитажнинг биносида музейнинг тантанали очилиш маросими булиб утди. Шундай килиб, музей том маънода янгича тус ва маком билан ишга тушди. Томошабинлар музейга киришлари учун Сарой идорасидан чипта харид килишлари керак эди, аммо бу масала унчалик хам осон иш эмас эди. Бундан ташкари музейга ташриф буюрувчилардан фрак ва мундирларда булишлари талаб этиларди. Бу эса уларнинг сонини бироз чегаралаб турарди. Бу коидалар музейнинг узига хос саралаш тадбирлари хисобланган ва ХХ асрнинг бошларида бу музейга кириш анча эркинлашиб колган эди, энди сарой идораларидан чипта олиш хам унчалик мушкул иш эмасди. Лекин музейни маданий хаёт марказига айлантириш хакида халигача суз очилмаганди. Инкилобнинг дастлабки йиллари Эрмитаж фаолиятидаги энг огир ва зулматли давр булди. Бу хакда Иордания остонасида инкилоб кахрамони - денгизчидан уз сигаретасини тутатиб олаётган жангчи тасвирланган. А.Серовнинг асари уша давр мухитини жуда яхши ифодалай олган. 1919 йили Коммунистик Партия буйругига биноан, Эрмитаж ва Кишки Сарой миллий мулкка айлантирилди. Бу эса бир тарафдан Эрмитажга турли хил ноёб буюмларни олиб келишни янада кучайтиришга, иккинчи томондан эса баъзи экспонатларни чет элга сотилиб кета бошлашига сабаб бУлди. Айнан худди уша вактларда Ван Дейкнинг энг яхши асарлари, Веласкиснинг “Кузгули Венера”си ва куплаб бошка кимматбахо асарлари сотилиб кетган эди. 1925 йили Эрмитажга Кишки Анничкин, Мармар ва Срановск саройларидан, Шувалов, Вронцов ва Шереметьев кушикларидан ва граф Д.И.Толстойнинг музейидан кимматбауо асарлар туплами олиб келинди. Эрмитажнинг бадиий ривожи учун Бадиий Академия музейлари ва барон Штиглицнинг рассомчилик музейи “талон-тарож” килина бошланди. 1920 йилда музей тУплами икки баробарга усди, икки йилдан сунг эса бу курсаткич янада ошди. Агар инкилобгача тахминан 600.000 та экспонатлар булган бУлса, инкилобдан сунг уларнинг сони 1.600.000 га етди. Айникса, 30-40 йилларда музей учун куплаб буюмлар олиб келинди. Энг сунгги олиб келинган йирик тупламлардан бири - бу харбий Европа санъат намуналаридан Морозов-Щукин мажмуаси булди. Уруш йилларида эса музейдаги куп ноёб буюмлар Бадиий Академия талабалари томонидан эвакуация килинган эди. Айнан урушдан сунг Эрмитаж хозирги хажми ва функциясига кура Ватикан каби “давлат ичидаги давлат” макомини олди.

Keyingi maqola.... Sharxlash 10.06.2006

Aziz do'stlar! Agar sizlar skanvord yechishga qiziqsalaring men sizlarga "OROM +"gazetasini tavsiya etaman. Sizlar yana ushbu gazetadan turli qiziqarli latifalarni o'qishingiz mumkin. Yana bundan tashqari 65 000 so'm miqdorida yutuqqa ega bo'lishingiz mumkin

Hosted by uCoz